lördag 28 juni 2008

"LÖRDAGSGODIS"

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG HELG OCH
PASSAR PÅ ATT VISA LITE (GOTT) "ÖGONGODIS"



SOCKERSKÅL & GRÄDDKANNA (CHIC ANTIQUE)

FRÅN VACKRA SMÅ TING


SÖT MINISKÅL & SKED FRÅN "SMÅ GLÄDJEN"


SÖTA GREENGATEKOPPAR & RUSTIKA ZINKFORMAR


TILLSAMMANS MED EN

LJUVLIG JORDGUBBSTIRAMISU

TILL 12 PERSONER

2 apelsiner (saften)

½ dl cointreau (apelsinlikör)

3 ägg

1½ dl socker

2 dl vispgrädde

250 g mascarponeost

300 g jordgubbar

12 savoiardikex

GARNERING: jordgubbar, kakao

1. Blanda samman apelsinsaft och cointreau. Dela äggen och vispa vitorna till hårt skum. Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden.

2. Blanda grädden, äggulor och mascarponeost. Snoppa jordgubbarna och mixa dem med en mixerstav. Vänd ner i gräddblandningen. Vänd sist ner de vispade äggvitorna.

3. Lägg en klick av blandningen i varje glas. Dela kexen på mitten och doppa dem i apelsinsaften. Lägg en halva i varje glas. Lägg ytterliggare en klick av blandningen i glaset och ännu ett doppat kex. Avsluta med kräm. Låt stå kallt i minst 3 timmar.

4. Lägg en remsa bakplåtspapper över halva glaset och pudra kakao över. Ta bort papperet och garnera med halverade jordgubbar.

*mums*




























27 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Ser smarrigt ut :D

Ha en härlig helg
kram Lily

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Söta bilder och godiset ser riktigt mumsigt ut!
Ha en fortsatt trevlig helg!
kram
nina

Anonym sa...

Hejsan, ser gott ut ut, tror jag ska ta och prova receptet en dag, ha en solig sommar,
Sanne

Annie - Annalunda sa...

Så fina ting...och receptet ser verkligen smarrigt ut! Tack för hälsning! Ha en skön semester!

Kram Annie

Unknown sa...

Ser ljuvligt ut!! Sitter precis och äter kladdkaka, hi-hi... Ha en skön sommar!! kramar Malin

ellenors hörna sa...

hahahah asg tillochmed!
skulle jag botoxa något så skulle det inte vara läpparna :)
föresten botoxar man inte där jag tänkt mig :P
läppstift o shimmer glans det du :)
tack sis..
take care

"M" sa...

Du kan konsten att få det att vattnas i munnen..

Anonym sa...

Det var mycket gott, både för öga o gom! Måste prova det receptet när jag får egna gubbar...

Ha en härlig vecka!

MiaMaria sa...

Jag säger också mums....ser så himla gott ut och så fina ögongodisar!

Önskar dig en härlig vecka!

MiaMaria

Glitter och Marsipan sa...

Å,vad det ser gott och fint ut.Har aldrig gjort det,har fått för mej att det är svårt.
Ha det gott
kram Anette

Hem och Lycka sa...

å hjälp vad gott, blir riktigt sugen.. mycket fint!

svärmors butik ligger på vägen ut till marstrand, utanför kungälv kan man säga. om du går in på hennes sida och klickar på adressen i högerkanten så kommer det upp en karta. kram!

Lea sa...

Tack för din uppmuntrande kommentar med önskan om sommarvila...det var snällt!
Men duuuu vilken underbar tiramisu den ska jag verkligen bjuda på till helgen när vi får gäster.
Den ser ju förförisk ut.
Hoppas att du får en fortsatt härlig sommar!
/Lea

Karin i Villa Grå sa...

Halloj!

Det där receptet sparar jag, det ser och låter otroligt mumsigt ut!

Inte dumt alls med ögongodis så här på tisdagsmorgonen, tack för det! Visst är det helt ljuvligt att vila blicken på vackra saker?

Kram!

Karin

Radhusdrömmar sa...

Men vad gott du visar!!!
Det där receptet måste jag prova.
Tack för det!

Kram Johanna

Ewa sa...

Och HUR gott ser inte det där ut då?! Mums...
Va härligt med fjälltur. Fasstän vi lever så nära fjällen, så är man aldrig där. Måste blir ändring.
Appropå renar. I förrgår var vi och spelade lite golf, och där på rangen var det 5-6 renar som envisades att komma allt närmare, fasstän vi stod och slog ut bollar rakt mot dem. Dumma djur det där. Förra sommaren hamnade de i Aftonbladet, då någon golfspelare söderifrån fotat dem och tyckte det var "exotiskt". Här är det så lagomt exotiskt, då de förstör en hel del.
Thailand låter härligt. Dit vill jag med, men då krävs det lite mer pengar. Får bli en annan gång.

Kramis
/Ewa

ellenors hörna sa...

åå tack så mycket sis.. visst det känns inte som så nu, men du har säkert rätt... as usual... jag försöker fixa det dära korten idag så får vi se om det blir rätt... poss o kram

alegni sa...

åhh, så gott det där låter. o ser ut! synd att jag är på diet... (-10 kg på två månader! *nöjd*)
ha det gott, vännen!
kram,
ingela

Nygammalt sa...

Lovely lovely! Blev väldigt frestad nu.

Passar på att önska dig en ny skön helg.

Kram.

alegni sa...

jag tog faktiskt hjälp av cambridegekuren för att komma igång med viktminskningen. först körde jag en vecka ren kur, d.v.s. drack endast 3 påsar cambridge den första veckan o gick ner 4 kg. därefter har jag trappat upp o numera äter jag cambridge bara någon gång (kanske två gånger) i veckan. jag har i princip lämnat bort allt sött (men unnar mig vid speciella tillfällen) o äter enligt tallriksmodellen. mitt mål är att gå ner sex kg till. för åtta år sedan bantade jag 30 kg, men har gått upp nästan 20 tillbaka. det går att gå ner i vikt bara man bestämmer sig, men att hålla vikten är så mycket värre när man av naturen är rundlagd :(
den här gången har jag knappt motionerat alls...
kram,
ingela

Malin sa...

Hej!
Ser jättegott ut =) Å jättefin zinkbricka och koppar!
Kram Malin

Lilla huset på prärien sa...

Så vacker sockerskål och gräddkanna, vitt porslin är underbart. Själv är jag på jakt efter en alldeles särskild tillbringare i vitt från Rörstrand. Vi får väl se om jag lyckas hitta en sådan i sommar...

Tack för kommentaren på min sida!

Kram Jenny

Stina sa...

...och jag fick inte smaka! buhuuu...


Jag är hemma i huset nu...Puss på dig fis-kråkan!

Nina sa...

vilken härlig header du har och vilket recept du bidrar med . Ser såååå gott ut.
Ville bara önska en riktigt Glad sommar till dig .

Nina

Kamomilla sa...

Hjälp ändå så gott det ser ut, och här försöker man febrilt banta...

Eleonora sa...

Många sommarhälsningar och kram

Jenny Oak Fae sa...

Önskar dig en underbar semester !!!

: )

Kram, Jenny

<3

Anonym sa...

Mums, vad det ser smarrigt ut:-)
Den gräddkannan och sockerskålen köpte jag för ett tag sedan. Är så nöjd med dessa.
Kram