måndag 10 september 2007

Dags för ett recept igen

För ett tag sedan gjorde jag en otroligt god kycklingpaj med tomater och fetaost. Här kommer receptet för 4 personer =)


PAJSKAL
3 dl vetemjöl (jag tog hälften grahamsmjöl & hälften vetemjöl)
150 g smör
2-3 msk kallt vatten


Tillred degen snabbt i matberedaren, kavla ut, lägg i pajform (28cm) nagga degen och ställ kallt.


FYLLNING
2-3 stora stekta kycklingfileer i tärningar eller 1 grillad hel kyckling (urbenad och i mindre bitar)
1 gul paprika
1/3 strimlad purjolök
10 delade körsbärstomater
100 g fetaost i tärningar
salt och peppar


ÄGGSTANNING
2 dl créme fraiche
3 ägg


Fräs paprika och purjolök i några minuter, krydda.

Blanda ihop grönsaks blandningen, kycklingen och fetaosten. Häll i pajskalet.

Vispa samman äggstanningen, salta och peppra. Häll över pajen. Stick ner tomaterna och grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca. 35 minuter.

Servera tillsammans med en sallad.


Smaklig måltid... och godnatt =)

5 kommentarer:

Stina sa...

Vad gott!

Nina sa...

låter jättegott ..

Stina sa...

Ska hon ha lådan, din ladykompis?

Dorthe ♥ sa...

Hej Juhne!
Vad glad jag blev, att du är nöjd!
Receptet du visar måste jag bara testa....det låter såååå godt.
Kram
Dorthe

junhe sa...

jag garanterar att pajen blir en höjdpunkt ensam med en sallad eller på buffe bordet tillsammans med lite annat smått och gott. våra gäster har då inte sagt något annorlunda =)