tisdag 7 augusti 2007

Morgonstund har guld i mun

När jag var uppe 06:40 i morse, (för att skjutsa min man till jobbet, struligt när man för tillfället bara har en bil) kunde jag inte undgå att titta till på min kanna med rosor som stått ute i några dagar. De var full med dagg och dom var så vackra eller vad sägs:






Tänkte också passa på att tipsa om en super enkel dessert; falsk cheescake (ja, den heter faktiskt så). Om du har tid och lust gör du så här:



Krossa 200g digestivekex i en mixer. Mixa. Tillsätt 75-100 g smält smör. Mixa igen och tryck ut i en form med avtagbar kant. Ställ in i kylen.



Vispa 3 dl grädde tillsammans med 2 tsk vaniljsocker i en skål.



Vispa 200g philadelfiaost, 1 ägg och 1 dl florsocker i en annan skål.



Blanda ihop grädden med ostblandningen. Häll i formen och frys 3 timmar.



FÄRDIGT !!! ENKELT ELLER HUR?



Serveringstips; Rör ihop ca. 1 dl lemoncurd med lite varmt vatten och bred över kakan. Strö lakrits flakes över och garnera med physalis runt kakan.

9 kommentarer:

nina sa...

Ja jag säger då det.ska du aldrig sluta fuska Junvor?det finns väl inga laktosfria digestivekex vad jag vet?Men du kanska njuter av att sitta på toa lite mer än vi andra?Men du receptet ser gott ut så jag får nog också förbereda mej med extra toabesök.jag ska ladda upp med korsord och dra in tv:n för jag lär nog smälla i mej hela kakan om jag känner mej själv väl.

junhe sa...

du är verkligen för go' :) tyvärr finns det ingen laktosfri philadelfiaost heller, men det funkar om jag tar ngr tabletter innan. jag lovar, kakan var värt besväret (men inte snäll mot magen)

♥ Pia... sa...

Hej...tack för kommentaren hos mej om..."mina hjärtan "...jo jag säljer hit & dit... till grannar, bloggkompisar, gger bort till värdinnepresenter,födelsedagspresenter,nyblivna mammor...med lite bebisstuk på:) och ´ska göra en del till juylmarknaden som är i mina gamla hemtrakter.osv....tycker det är kul att.. pyssla scrappa kort och sy hjärtan bl.a...näää du detta blev långt...nu ska jag kika lite i din blogg..ha det så gött i värmen...PIA

♥ Pia... sa...

hej igen..NU fick jag se ...oj så många hjärtan du köpt :) och kakan den måste jag allt prova...mums...PIA

Stina sa...

Ja, den var ju god kan jag säga till alla som undrar.

Tack, för senast.Pussgurkan...

Min Skattkammare sa...

Och jag tackar för receptet!
Man fastnar så lätt i samma gamla vanliga. Men det här måste jag prova.
Ser att Stina har provat, hi hi!
Godnattkram

Nina sa...

jag älskar cheesecake - en klar favorit hamnar högt på 10 topplistan...Ska testa ditt recept ...såg jättegod ut kram

ellenors hörna sa...

hahahah
*LOL* säger jag bara, du ska bara överdriva ;) älskar dig sis.. vilken fin kaka du gjort, ska nog testa den.. Jag vann den första tävlingen på jobbet, vi skulle samla ihop så många leads(namn) som möjligtförra helgen å det var precis det jag gjorde :) Madde o Fredrik gav mig nära 60 namn så jag fick ihop inte mindre än 171 namn ;) så det ledde till att jag vann, ett biopresentkort på ett visst belopp så det ska vara laddat med 2 bio stunder el om man tar med sig någon ;) E så glad. Imorgon ska jag till Heges mamma och dema sen på fredag tror jag det var ska jag till nån kille i skara :) Ha det gôtt sis. Bye bye

ellenors hörna sa...

hallooo chika chika boooom :P Tack så mkt :) Vår chef sa det idag också, snabeldrake :D Hehe, ett kuligt uttryck